Istoric

Aeroclubul Maramureș își desfășoară activitatea de zbor cu planorul în perioada 1958 - 1960 în comuna Recea, unde se zboară cu planoare lansate la automosor. Planoarele folosite erau de timp Ikar 1 si Baby 2. Aceste planoare erau de un singur loc motiv pentru care pregătirea piloților era complet diferită fată de tehnica modernă de pregătire în care se folosesc planoare biloc. Cursanți admiși în cursuri după însușirea cunoștințelor teoretice necesare începeau partea practică în care pentru început învățau rulajul pe sol, apoi desprinderea la mică înalțime urmată de aterizare și doar în cele din urmă aveau dreptul sa decoleze și să facă un zbor complet cu remorcaj până la o înălțime de aproximativ 200 de metri.

Nea Zake(Pop Zaharia instructor și maestru emerit al sportului) menționa în poveștile lui că zburau atunci doar la mosor, cu planoare Icar, făcute din lemn, care nu aveau roți. Stăteau pe un fel de sanie, iar piloții îl trăgeau cu mâna pe toată câmpia până la punctul de start, legau cablu de mosor, făceau în zbor un salt peste mosor și reluau procesul de tras cu mâna în poziția inițială.

În anul 1960 Aeroclubul Maramureș se mută în localitatea Tăuții Măgherăuș unde pentru început va fi relocat un hangar de la Aeroclubul Sânpetru Brașov, ulterior acest hangar va fi înlocuit de alte doua hangare moderne.

În anul 1962 datorită frământărilor  politice ale acelor vremuri, Aeroclubul Maramureș este desființat și pentru mai bine de un deceniu personalul de la acea vreme este relocat în alte locații, cu toate acestea instructorii din aceste locuri nu au renunțat la ideea de a zbura deasupra cerului Maramureșului cu ajutorul planoarelor. Bochis Vasile este transferat la Aeroclubul Balta Verde unde ocupă poziția de comandant aeroclub, el este însoțit de către Șerban Nicolae

În anul 1972 Aeroclubul Maramureș este reînființat pe actuala locație din localitatea Tăuții Măgherăuș și la 9 august 1973 se execută primul zbor cu planorul pe acest teren de zbor. Prin documente se atestă că terenul de zbor este dat în administrarea Aeroclubului Maramureș  din 1973 prin Decizia Nr 825/30.11.1976 a Comitetului Executiv al Consiliului Popular al județului Maramureș și prin Cartea Funciară dosar  2076/1976.

Acest teren de zbor dispune de două piste de zbor, una dispusă pe direcția E-W cu o lungime de 1000 de metri și o lățime de peste 300 de metri și o a doua pistă cu o lungime de 700 de metri pe direcția N-S. Acest teren de zbor a fost folosit de către Aviasan.

Odată cu reînființarea pe noua locație Aeroclubul Maramureș a cunoscut o dezvoltare rapidă, s-au construit două hangare moderne pentru acomodarea aeronavelor folosite de către Aeroclubul Maramureș, tot odată la vechea locație din localitatea Recea au început lucrările la Turnul de lansări parașutism și la Sala de sport. Turnul de Parașutism și Hangarele au fost proiectate de către inginerul Dumitru Taroc, turnul de la Baia Mare era al treilea din tară după București si Cluj și prezenta soluții constructive revoluționare la aceea perioada.

Se zboară mult în anii 1980-1990, în această perioadă Aeroclubul este dotat cu tehnică modernă de zbor de la planoare de tip Blanik, Is 3D, Foka 4 si Foka 5, Is 28 B2, Is 29 D2 Motoplanoare IS28 M2 și avioane de remorcaj de tip PZL 104 Wilga, mașini utilaje, tractoare, automosor etc.

Personalul Aeroclubului crește în număr și calitate, sunt aduși piloți și mecanici cu pregătire în școli militare. Personalul aeroclubului participa la promovarea aviației și piloții sunt luați ca și exemplu de mulți tineri ce doresc să guste din plăcerea zborului.

Se înscriu în fiecare an foarte mulți tineri la cursurile de planorism și parașutism, spre întristarea tuturor nu  toți reușesc să-și obțină brevetul de pilot și parașutist.

Cu toate acestea în medie se brevetează 10 piloți și tot atâția parașutisti, dintre aceștia câțiva aleg să-și continue o carieră în aviație alături de Aeroclub iar alții se înrolează în cadrul școli de ofițeri de aviație militară.

Piloții Aeroclubului Maramureș au particat la foarte multe copetiții unde și-au demostrat calitățiile de piloți dobândite pe parcursul pregătirii la aeroclubul Baia Mare

Pe langă zborurile de distanță piloții instructori au avut un apetit deosebit pentru zborurile de acrobație, acestă tradiție se continuă și în prezent, dovada o face prezența în loturile naționale a sportivilor din cadrul Aeroclubului Alexandru Papană Baia Mare și rezultatele record obținute de către aceștia la Campionatele Mondiale.