Aeronave Ultrauşoare - Anunţuri
Raport final de investigație Aliferrari Cormorano – YR-5046
Vă aducem la cunoștință faptul că Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a publicat raportul final de investigație referitor la accidentul produs în data de 08.05.2010, pe Aerodromul Măgura-Cisnădie, județul Sibiu, în care a fost implicată aeronava de tip Aliferrari Cormorano, identificată YR-5046. Raportul poate fi accesat la următorul link: http://www.aias.gov.ro/images/publicatii/rapoarte-de-investigatie/20100508_RF_YR-5046_RO.pdf. Dorim să evidențiem importanța acordării unei atenții sporite în fazele de asamblare a aeronavelor ultraușoare motorizate.


REDIRECȚIONARE IMPOZIT CĂTRE FEDERAȚIA AERONAUTICĂ ROMÂNĂ
Având în vedere că există posibilitatea de a sprijini Federația Aeronautică Română, ne adresăm pe această cale tuturor celor care îndrăgesc aviația pentru a reaminti că pot redirecționa 2% din impozit către Federația Aeronautică Română.
Toate persoanele care doresc să sprijine activitatea Federației Aeronautice Române vor completa documentul editabil anexat (Formular 230)* pe care îl pot depune la administrația financiară de care aparțin, până pe data de 25 mai, sau îl pot depune la sediul Aeroclubului României, Serviciul Aeronave Ultraușoare Motorizate până în data de 24 mai, situație în care se va completa și acordul de prelucrare a datelor personale (Acord GDPR). Totodată, formulare se pot depune și la unul dintre cele 15 Aerocluburi Teritoriale din țară, până pe 23 mai 2021.
Vă reamintim pe această cale că Federația Aeronautică Română este o structură sportivă de interes național. A fost fondată în anul 1920 și este membră a Federației Aeronautice Internaționale (FAI). Scopul principal al Federației Aeronautice Române este să dezvolte și să coordoneze practicarea sporturilor aeronautice în cadrul structurilor sportive afiliate.




-
Recomandări la reluarea activității de zbor după pauza mai lungă
După o pauză îndelungată de la activitatea de zbor se recomandă ca la reluarea activității de zbor să vă luați câteva masuri de precauție.
Înainte de zbor verificați
- statusul documentelor de navigabilitate ale aeronavei
- dacă programul de întreținere conform cu manualul aeronavei este in grafic
- dacă nu au fost emise în ultimul interval de timp buletine de service sau recomandări din partea producătorilor de aeronave sau componente
- statusul licențelor de zbor, certificatelor medicale și de comunicații etc
- faceți o recapitulare a manualelor de utilizare (aeronavă, motor, echipamente) pentru a vă reaminti mase, centraj, viteze, parametri funcționali
- aveți grijă să respectați programul de odihnă și alimentație înainte de a vă relua activitatea de zbor după întrerupere mare
- începeți întotdeauna prin a vă curăța aeronava, îndepărtarea prafului, curățarea suprafețelor vitrate (parbriz, geamuri laterale, cupola) și elicei
- înainte de pornirea motorului dați capotele jos și verificați nivelul uleiului, lichidul de răcire, uleiul din reductor (după caz), curele de transmisie (după caz), bateria dacă este încărcată, filtrul de benzină curat, dacă nu sunt elemente desprinse , dacă aveți scurgeri de lichide, dacă elementele din cauciuc (furtune, racorduri, amortizoare de șoc) nu sunt crăpate, îmbătrânite, rupte, fișele de bujii la locul lor și nu au joc, carburatoarele fixate în socluri, filtru/filtrele de aer în poziție, eșapamentul cu toate racordurile pe poziție , arcurile eșapamentului siguranțate
- înainte de pornirea motorului verificați lanțul cinematic al comenzilor, daca nu sunt elemente care pot bloca acționarea lor, siguranțările acționarilor sunt pe poziție, eventuale jocuri in prinderile suprafețelor de comandă, cablurile nu sunt dematisate, nu s-au produs deteriorări ale suprafețelor de comandă la manevrarea prin hangar, dacă cursa acționării este completă și simetrică, fără a necesita efort la acționare, eliberați cabina de elemente care nu sunt neapărat necesare si care s-ar putea deplasa la mișcare incomodându-vă sau care ar putea bloca elemente de comandă
- înainte de pornirea motorului verificați trenul de aterizare, acroșarea lui de fuselaj (îmbinări, eventuale jocuri), prinderile roților de jambe, carenaje, sisteme de frânare (verificați dacă funcționează frânarea simetric, nivelul lichidului de frână, frâna de parcare), dacă este cazul ridicați pe stative aeronava si verificați la sol escamotarea trenului
- înainte de pornirea motorului purjați rezervorul si asigurați-vă că nu există apă sau mizerie in carburant, carburantul dacă are mai mult de 30 zile se va schimba pentru a asigura buna funcționare a motorului
- la pornirea motorului asigurați-vă ca aeronava are calele puse sau frâna de parcare acționată, asigurați-vă că nu se află nimeni în zona elicei
- verificați la sol parametrii funcționali ai motorului, turații , temperaturi, presiuni, încărcare, faceți mai multe cicluri de pornire si observare pentru a verifica constanța parametrilor, verificați apoi dacă după punerea în funcțiune nu au apărut eventuale scurgeri de lichide
- înainte de zbor efectuați câteva rulaje in zona de parcare pentru a va asigura ca nu aveți roți blocate și că sistemul de rulare al aeronavei este funcțional
- înainte de zbor informați-vă asupra condițiilor meteo, asigurați-vă că ele sunt propice reluării activității de zbor și nu vă vor crea un disconfort suplimentar, informați-vă asupra restricțiilor aplicabile
- asigurați-vă ca aveți carburant suficient pentru zborul de reacomodare, evitând umplerea la maxim a rezervoarelor
- recapitulați filmul misiunii si cazurile special înainte de zbor
- daca experiența de zbor este redusă este bine să apelați la un instructor sau cel puțin la un coleg cu experiență pentru a vă însoți la primele zboruri in vederea reacomodării in zbor
- evitați să zburați in momente cu trafic intens, după întrerupere mai mare, atenția distributivă este diminuată
- efectuați primele zboruri, cu precauție, in zona de aerodrom astfel încât să puteți in cazul unei disfuncționalități să aterizați in siguranță
- nu zburați cu pasageri la zborurile de reacomodare
- nu efectuați manevre bruște ale aeronavei, evitați manevrarea aeronavei in afara zonei de confort
- efectuați turul de pistă scolastic astfel încât să aveți timp suficient pentru efectuarea tuturor manevrele necesare bunei desfășurări a zborului
- efectuați manevrele de aterizare cu precauție si răbdare, urmați procedurile standard
- efectuați un control al aeronavei după primele zboruri pentru a observa daca au apărut eventuale probleme si procedați in consecință.
Nu uitați, decolarea este opțională, aterizarea este obligatorie!
Spor la zbor și cer senin!
-
Buletin de siguranță Zenair CH601
Autoritatea aeronautică din Belgia, AAIU (Be), a emis un buletin de siguranță referitor la aeronavele Zenair CH601, produse de Czech Aircraft Works, echipate cu parașută balistică de salvare. Pentru a citi recomandările AAIU, deschideți fișierul denumit "Technical Safety Note 2020-1" din subsolul paginii.
În atenția proprietarilor următoarelor aeronave:
NR.CRT
|
IDENTIFICARE
|
CLASA/TIPUL AERONAVEI
|
AN FABRICAȚIE
|
PRODUCĂTOR
|
1. |
YR-5321 |
MOTOPARAPANTĂ VIC 07 |
2011
|
UNGUREANU V.F. |
2. |
YR-6125 |
MOTODELTAPLAN WAGE 2 |
1989 |
AIRPFEL-TRIKE/ LIBRE2/POLICEC A. |
3.
|
YR - 5045
|
AVION LUXOR & EDUARD 2A
|
2004
|
SC ICA-RO SRL
|
4.
|
YR - 5046
|
AVION CORMORANO
|
1994
|
ALI FERRARI ITALIA
|
5.
|
YR - 5063
|
AVION FLIGHTSTAR
|
1985
|
PIONEER AIRCRAFT
|
6. |
YR- 5069 |
AVION ZEPHYR 2000 |
2005 |
ATECH VOS CEHIA / SC ROMANIAN HOBBY CENTER SRL |
7.
|
YR - 5076
|
MOTODELTAPLAN RAPTOR 1
|
2006
|
MALAXA ALBERT
|
8. |
YR- 5105 |
MOTODELTAPLAN APOLLO / ELITE 503 |
2002 |
MOTODELTA ITALIA / HALLEY KFT. UNGARIA |
9.
|
YR - 5132
|
MOTODELTAPLAN IXESS TANARG
|
2007
|
AIR CREATION FR.
|
10.
|
YR - 5156
|
MOTOPARAPANTA STING 250 MONSTER
|
2006
|
POWERPLAY FRESH BREEZE
|
11.
|
YR - 5180
|
MOTODELTAPLAN DELTA-BENCE
|
2008
|
LABAU MARIUS
|
12.
|
YR - 5335
|
MOTODELTAPLAN BIONIX TANARG
|
2008
|
AIR CREATION FR.
|
13.
|
YR - 6109
|
MOTODELTAPLAN APOLLO RACER CXM 17
|
1996
|
HALLEY KFT. UNGARIA
|
14.
|
YR - 6123
|
MOTODELTAPLAN COMET 165 M
|
1998
|
MATEI ADRIAN
|
15.
|
YR - 6137
|
MOTODELTAPLAN APOLLO CXMD
|
2001
|
HALLEY KFT.
|
16.
|
YR - 6146
|
AVION QUICKSILVER MX2
|
1987
|
QUICKSILVER INC.
|
Având în vedere că aceste aeronave figurează în înregistrările noastre fără a avea un document de navigabilitate valabil de minim 5 ani și datorită imposibilității de a notifica în scris proprietarii, vă comunicăm că aceste aeronave vor fi radiate din evidențele noastre conform RACR – CCO ULM 1100(3) începând cu data de 23.03.2020 dacă nu se depune documentația de prelungire a valabilității până la data menționată.
-
Anunț referitor la procedeul administrativ de revalidare a licențelor de pilot pentru aeronave ultraușoare motorizate
Ținând cont de prevederile reglementării RACR-LPAN ULM.1000 (a) "Definiții", conform căreia: "Revalidarea este un procedeu administrativ, efectuat în interiorul perioadei de valabilitate a unei calificări sau autorizaţii, prin care se permite deţinătorului de a continua exercitarea privilegiilor calificării sau autorizaţiei respective, pentru o perioadă specificată, în urma îndeplinirii cerinţelor din prezenta reglementare.", pentru revalidarea licenței de pilot pentru aeronave ultraușoare motorizate este obligatoriu ca cererea (Anexa 6 la RACR-LPAN ULM) să fie înregistrată, la registratura autorității de certificare (Aeroclubul României), până în momentul expirării perioadei de valabilitate a licenței pentru care se solicită revalidarea.