Istoric

În data de 1 iulie 1936, în sala de consiliu a prefecturii județului Prahova s-au pus bazele unei asociații ce avea ca scop încurajarea și practicarea atât asporturilor aeronautice, cât și dezvoltarea părții ștințifice, a celei tehnice, comerciale și de apărare a țării românești.

Această asociație avea sediul stabilit la Prefectura Județului Prahova și denumirea “Aeroclubul Prahova”. Pentru funcția de director al asociației a fost numit domnul profesor și pilot George Țintă.

Prima hotărâre luată de consiliul aeroclubului a fost înființarea lângă Ploiești, la 3 kilometri de acesta, în comuna Strejnic, a unei școli de zbor, cu numele Aeroclubul „Gheorghe Bănciulescu”, care să se preocupe nu numai de licențierea piloților, cât și de antrenarea acestora pe partea de raid, acrobație și misiuni, astfel încât trecerea lor în rândurile rezervei aviației militare să se poată face cu ușurință.

Problema financiară a fost rezolvată prin donațiile oferite de Societatea Concordia, Calea Ferată Ploiești-Văleni și Primăria Municipiului Ploiești. Astfel s-a format un capital de 2.400.000 lei din care s-au achiziționat patru aeronave Bücker-Jungmann pentru Școala de Aviație a Aeroclubului Prahova. În acel an s-au inaugurat cursurile primei serii de străjeri-cercetași aviatori din România, constituiți din inițiativa domnului Comandant Eugen Bogdan. Aceasta fiind o serie experiment, care a dovedit prin devotament că se poate face activitate pe tot parcursul unui an, astfel încât să se mărească numărul de serii într-un an.

La 4 iunie 1937 această seria a fost prezentată comisiei de examinare pentru obținerea brevetului de gradul I, trecând cu succes probele respective.

După această primă serie, Școala de Aviație a pregătit pentru brevetul de gradul II un număr de 21 de elevi, având 48 de elevi înscriși pentru cursurile de gradul I.

Această activitate a atras atenția Ministerului Aerului și Marinei, care a aprobat 50 la sută din suma necesară achiziționării a opt aeronave noi, dar datorită faptului că în anul precedent au fost luate patru aeronave, fără sprijinul Ministerului, acestuia îi revine obligația de a comanda și achita patru aeronave noi.

La sfârșitul lunii iulie 1937 Aeroclubul va avea un număr de opt aeronave înzestrate cu echipamentele necesare instruirii noilor serii de aviatori, astfel apare și nevoia extinderii hangarului. În perioada 1936-1942, școala a format 199 de piloți gradele I și II. În februarie-martie 1945, problemele economice și politice naționale au impus restrângerea temporară a activităților sportive aviatice și desființarea, printre altele, şi a acestui Aeroclub. În anul 1948 Şcoala de zbor de la Strejnic se redeschide, iar din anul 1952 începe și formarea de paraşutişti sportivi. De asemenea, s-a construit între anii 1953-1954 un turn metalic ce are ca scop antrenarea parașutiștilor, în valoare, la acea vreme, de 519.200 lei. Aeroclubul a avut nenumărate terenuri pe care le-a folosit pentru licențierea și antrenarea sportivilor, dintre care un teren de 20 hectare pe teritoriul comunei Câmpina unde s-aefectuat activitate pe partea de planorism. În 1956 si 1957, aerodromul Strejnic găzduiește campionatele naționale de zbor cu motor. De asemenea, în anul 1960 se înființează la Ploiești o stație Aviasan care a funcționat până în anul 1981.

În 1959, școlile de zbor de la Strejnic și Ghimbav rămân singurele în funcțiune, iar din anul 1962 activitatea de zbor cu motor a fost orientată numai către obținerea de performanțe. În acest scop, în anul 1963, aeroclubul a început pregătiri în vederea participării la competițiile naționale și internaționale, iar un an mai târziu, a demarat şi antrenamentele pentru planorism de performanță.

Câțiva ani mai târziu, mai precis, în anul 1972 se organizează pe aerodromul Strejnic Campionatul Național de zbor cu motor, la care participă 17 concurenți. Aeroclubul mai găzduiește mitingul aerian din 1976 și Campionatul Național din 1978.

La data de 6-7 noiembrie 1978 are loc în Poiana Brașov prima întâlnire oficială pentru organizea Balcaniadei ce va avea loc un an mai târziu la Strejnic. În perioada 25 august- 5 septembrie 1979 aerodromul organizează un eveniment important și anume Balcaniada Aeronautică la care au participat sportivi din cinci țări.

Un alt eveniment important din istoria aeroclubului este Campionatul Internațional de Acrobație Aeriană din perioada 29 august – 8 septembrie 1980. La această competiție au participat patru țări și 31 de concurenți. Aeroclubul și-a continuat activitatea, mai ales pe partea de zbor cu motor, unde au fost brevetate numeroase generații de sportivi și viitori instructori ai aeroclubului. De asemenea, în 1999 a fost organizat un concurs de aterizare la punct fix, cu ocazia Memorialului Nicolae Petrașcu, unul din multe competiții ce urmau să se desfășoare la Aeroclubul Teritorial Ploiești. La acest concurs, aeroclubul Ploiești s-a clasat pe locul 1.

Îm anul 2001 a fost organizat un miting de amploare, în parteneriat cu Armata României.

Campionatul Național de Acrobație a fost organizat, de asemenea la Strejnic în anii 2005 și 2006, unde au participat sportivi și instructori din cadrul aeroclubului.

2011 a fost anul în care a avut loc mitingul aviatic organizat datorită împlinirii a 50 de ani de la doborârea recordului mondial absolut și definitiv de aterizare la punct fix cu parașuta efectuat de Gheorghe Iancu, a 30 de ani la zborul primului cosmonau român în spațiu, Dumitru Prunariu și  a 75 de ani de la înființarea Aeroclubului Teritorial “Gheorghe Bănciulescu”.

După o pauză lungă, în anul 2013 se reîncepe activitatea de zbor cu planorul în cadrul aeroclubului și se organizează de asemenea un miting aviatic la care a participat și antrenorul lotului de acrobație național de la acea vreme, Jurgis Kairys.

În 2015, Aeroclubul Teritorial Ploiești găzduiește Ploiești Fly-In, primul Campionat Național de Raliu Aerian după mulți ani de pauză,Capionatul Național de Zbor cu Aeronave Ultraușoare și Campionatul Național de Acrobație Aeriană cu Zlin 526/726. La finalul Raliului, locul 1 a fost ocupat de un echipaj de la Ploiești, compus din Șerbu Andrei și Olteanu Ciprian iar în cazul celei de acrobație, sportivii Ploieștiului au ocupat locurile 1 (Olteanu Ciprian) și locul 3 (Eparu Alexandru).

Pe parcursul anului 2016, Strejnicul a găzduit Ploiești Airshow, Campionatul Național de Raliu Aerian, Campionatul Național de Aeronave Ultraușoare, Campionatul Național de Acrobație Aeriană cu Zlin 50 și Zlin 526 și Campionatul Mondial de Aeromodele.

În anul 2017, se organizează prima ediție a Cupei Memoriale „Gheorghe Militaru”, dedicată fostului Comandant de la Ploiești, Ploiești Airshow, Campionatul Național de Aeronave Ultaușoare, Campionatul Național de Raliu Aerian,Campionatul Național de Acrobație Aeriană la Zlin 50 cât și numeroase cantonamente la Zlin 50 și Extra.

Anul 2018 va pune Strejnicul pe harta acrobației internaționale cu prilejul organizării primului Campionat Mondial de Acrobație clasa Advanced din România, WAAC 2018. Grandoarea evenimentului a adus cu sine extinderea infrastructurii deja bogate cu încă o clădire modernă de briefing, extinderea platformei și asflatarea căilor de acces. La finele competiției, pilotul român, Șerbu Andrei, ocupă locul 3 la individual, iar echipa României, de asemenea, locul 3 mondial.

Premergător competiție, la Strejnic s-au ținut multe cantonamente de acrobație și Danubia Power Cup, unde Șerbu Andrei a ocupat locul 2 la general. Nu au lipsit nici Ploiești Airshow și Campionatul Național de Aeronave Ultraușoare.

În 2019, Strejnicul a fost din nou gazda unui eveniment de talie mondială, organizând cu succes Campionatul Mondial de Lucru Relativ pe Cupolă 2019 și Cupa Europeană de Lucru Relativ pe Cupolă 2019. Tot la Strejnic s-a organizat și primul eveniment dedicat Aeronavelor Ultraușoare, ULM Fest 2019 cât și Ploiești Airshow 2019.