Stiri

Comunicat de presa - Zbor de distanta cu planoare

12.05.2016

Având în vedere faptul că odată cu începerea sezonului de zbor de distanţă cu planorul, au început să apară o serie de informaţii referitoare la aterizarea unor astfel de aeronave în afara aerodromurilor, venim cu o serie de clarificări.
În cadrul zborurilor de distanţă cu planorul, piloţii trebuie să parcurgă, în timpul cel mai scurt, trasee care conţin puncte de control. Aceste trasee pot avea lungimi de sute de kilometri şi se desfăşoară în zone de spaţiu aerian special destinate şi negociate cu ROMATSA.
Iniţial, planoarele sunt lansate prin remorcaj de avion sau de automosor, apoi ele se menţin în aer sau câştigă înălţime exploatând curenţii de aer termici, dinamici şi termodinamici care se creează ca urmare a acţiunii soarelui şi a vântului asupra suprafeţei solului.
Atunci când nu reuşesc să mai identifice astfel de curenţi ascendenţi suficient de puternici, cu ajutorul cărora să ajungă înapoi la aerodrom, în scopul siguranţei, piloţii aleg de la o înălţime suficient de mare un teren pe care pot ateriza în siguranţă, urmând ca apoi să fie recuperaţi de acolo fie prin remorcaj de avion, fie prin demontarea planorului şi transportul lui înapoi la aerodrom pe remorcă.
În cadrul competiţiilor de planorism distanţă, aterizarea în afara aerodromului poate fi chiar şi o opţiune care ţine de strategia de concurs, pentru că punctajul probelor este ponderat şi de numărul de concurenţi care o finalizează.
Aterizările şi decolările planoarelor pe/de pe terenuri alese din aer se efectuează în conformitate cu procedurile aplicabile în vigoare şi cu cele ale Hotărârii Guvernului nr. 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate.