• De Demo Aeroclub
  • In Stiri
  • Postat la 21 Mai 2021

Zborul cu aeronave ultraușoare motorizate

Zborul cu aeronave ultraușoare motorizate reprezintă una dintre cele mai populare discipline practicate în cadrul Aeroclubului României. În acest an, peste 1000 de tineri s-au înscris la cursurile subvenționate pentru obținerea licenței de pilot pentru aeronave ultraușoare motorizate, clasa avion ultraușor, iar 250 dintre aceștia continuă programul cu pregătirea practică la sol și în zbor. Cu o flotă formată din 12 aeronave ultraușoare dintre care 4 aeronave Aerostar Festival R40F, 4 aeronave Ikarus C42B și 4 aeronave ICP Savannah S, Aeroclubul României a efectuat anul trecut un număr impresionant de 4100 ore de zbor și 20.000 aterizări. Anul acesta, flotei Aeroclubului României i se vor adăuga încă 3 aeronave de tipul ICP Savannah.

Obținerea licenței de pilot aeronave ultraușoare

Drumul cursanților către obținerea licenței de pilot pentru aeronave ultraușoare motorizate începe cu 50 de ore de pregătire teoretică în care vor învăța cele nouă materii de bază ale zborului: legislație aeronautică și reglementări, cunoașterea aeronavei, performanțe de zbor și planificarea zborului, performanțe umane, meteorologie, navigație aeriană, principiile zborului, proceduri operaționale și comunicații aeronautice. Cunoștințele dobândite de aceștia vor fi verificate  printr-un examen de finalizare de curs teoretic înainte de a începe pregătirea practică.

Pregătirea practică începe cu școala cabinei. În această etapă, cursantul învață caracteristicile și parametrii de operare ai aeronavei, obișnuindu-se totodată cu poziția în postul de pilotaj și cu toate sistemele avionului. Odată verificate cunoștințele cursantului despre avion, pregătirea practică în zbor poate începe.

Împreună cu un instructor aflat în postul de pilotaj din dreapta, cursantul începe prin a învăța manevrele elementare ale zborului: zborul în linie dreaptă, zborul în coborâre și în urcare și zborul în viraj. Pe măsură ce avansează în pregătirea sa, cursantul va învăță să decoleze și să aterizeze singur, dar și modul de gestionare al posibilelor cazuri speciale. Când instructorul decide că elevul poate efectua singur zborul în siguranță, urmează unul dintre cele mai importante momente din cariera unui pilot și anume primul zbor în simplă comandă. Primul zbor în simplă comandă este efectuat în jurul aerodromului, iar la final, conform tradiției, cursantul primește „botezul cu mărăcini”. Ultima parte a programului de pregătire practică constă în cel puțin 10 ore de zbor în simplă comandă și minimum 5 ore de navigație. Exercițiile de navigație reprezintă unele dintre cele mai importante exerciții deoarece elevul trebuie să aplice toate cunoștințele dobândite.

Pentru pregătirea raidului, elevul trebuie să folosească harta de navigație pentru stabilirea traiectului, să interpreteze hărțile și mesajele meteorologice pentru a stabili dacă situația meteorologică este favorabilă zborului, să studieze restricțiile aflate în vigoare și să calculeze performanțele aeronavei în funcție de masă, centraj, temperatură, vânt și densitate altimetrică. În timpul zborului, elevul trebuie să își dovedească simțul orientării în spațiu, dar și aptitudinile de navigație după hartă.

La finalul cursului, elevul va fi zburat cel puțin 40 de ore de zbor, dintre care minimum 10 de ore cu un instructor, minimum 10 ore în simplă comandă și minimum 5 ore de navigație. Un ultim examen de verificare a cunoștințelor teoretice, susținut cu autoritatea de certificare, este necesar înainte de zborul cu un examinator care va evalua aptitudinile practice ale elevului.

Loturile județene de zbor cu aeronave ultraușoare motorizate

După obținerea licenței de pilot, sportivii Aeroclubului României  vor continua activitatea în cadrul loturilor județene. Aceștia își vor perfecționa tehnica pilotajului și se vor antrena pentru participarea la concursuri naționale și internaționale organizate de Federația Aeronautică Română și de Federația Aeronautică Internațională.

Concursurile de aeronave ultraușoare sunt formate din probe de precizie a aterizării și raiduri de regularitate. În cadrul probei de precizie a aterizării, piloții trebuie să aterizeze într-un careu cu subdiviziuni de doar 1,5 metri lungime. Pentru a obține punctajul maxim, aeronava trebuie să ia contactul cu solul cu ambele roți în prima subdiviziune a careului, punctajul obținut fiind din ce în ce mai mic cu cât aeronava aterizează mai departe.

În probele de raiduri de regularitate, echipajele formate dintr-un pilot și un navigator trebuie să navigheze pe o rută dată și să survoleze punctele obligatorii cu o precizie de secundă. Echipajul primește plicul ce conține harta și fișa de navigație cu puțin timp înainte de decolare. Folosindu-se doar de instrumente clasice de navigație, aceștia trebuie să calculeze întocmai ora, minutul și secunda survolului punctelor obligatorii. Odată calculat traiectul, echipajul declară timpii pentru fiecare punct și pornește în probă. Navigația trebuie făcută conform traiectului indicat pe hartă, orice abatere de la traiect poate cauza ratarea unor porți ascunse și astfel depunctarea echipajului.

Aeroclubul României crește constant nivelul competițiilor naționale organizate, oferind în fiecare an participanților noi probe menite să le pună la încercare aptitudinile de piloți și navigatori.

Chiar dacă organizarea concursurilor în formatul clasic nu a fost posibilă anul trecut, Aeroclubul României a păstrat tradiția concursurilor și a organizat Cupa „George Valentin Bibescu” 2020, primul concurs online de acest tip din țară. Competiția a fost una de regularitate a zborului, cu declararea coordonatelor punctelor și a vitezelor în prealabil. Fiecare echipaj înscris în competiție a avut datoria de a transmite într-un interval de timp dinainte stabilit coordonatele zborului și detaliile acestuia, pentru ca mai apoi să transmită înregistrarea zborului către jurizare. Totodată, anul trecut au fost organizate concursuri locale de precizie a aterizării, în cadrul fiecărui aeroclub teritorial.


DSC_0113.JPG

19 Noiembrie 2019

Cupa “Aurel Vlaicu” - ediția 2019

De Bogdan Hrusca | In Stiri

În perioada 15-17 noiembrie 2019, la Aeroclubul Teritorial “Aurel Vlaicu” București, s-a desfășurat Cupa “Aurel Vlaicu” - precizia aterizării cu pl...

1.jpg

19 Noiembrie 2019

CAMPIONATUL NAŢIONAL și CUPA ROMÂNIEI - PRECIZIA ATERIZĂRII - 2019

De Bogdan Hrusca | In Stiri

În perioada 19.10.2019-24.10.2019, Aeroclubul României a organizat competiția duală anuală compusă din Campionatul Național și Cupa României - prec...


Ultimele Articole

  • Turnul de parasutism Cluj

    23 Iunie 2021 / Stiri,

    În anul 1948 s-a înființat o secție de de parașutism în cadrul Federației Aeronautice Române. Conducerea acestei secț...

  • Cum se contruiește o aeronavă?

    02 Iunie 2021 / Stiri,

    CUM SE CONTRUIEȘTE O AERONAVĂ? URMĂREȘTE PROCESUL DE ASAMBLARE A UNEI AERONAVE ULTRAUȘOARE! Aeroclubul României...

  • Tainele parașutismului

    20 Mai 2021 / Stiri,

    În perioada 11.01.2021-07.02.2021, Aeroclubul României a organizat o sesiune de înscrieri pentru diverse discipline, ...

  • Planorismul în Aeroclubul României

    18 Mai 2021 / Stiri,

    Acum că primăvara este prezentă în adevăratul sens al cuvântului, activitatea de zbor se află în plină desfășurare în...

Toate Articolele

Linkuri Rapide

Categorii

Photostream

Newsletter

Inscrieti-va in newsletter pentru a primi constant ultimele noutati.