• De Bogdan Hrusca
  • In Stiri
  • Postat la 18 Decembrie 2019

Povestea celor 5 piloți ai Aeroclubului României care au stabilit un nou record național, intrând în istoria planorismului Românesc.

După cum mulți din voi știți, în data de 13 noiembrie 2019, 5 sportivi ai Aeroclubului României au stabilit un nou record de distanță cu planorul realizând zboruri de peste 1000 de km.

Pentru început vă prezentăm componența echipajelor:

  • Discus 2a YR-1031 – Pop Alex, 32 de ani, zburător de mai bine de 17 ani având o experiență de peste 3000 de ore la activ. Alex a fost coordonatorul principal al acestui proiect. Instructor de zbor în cadrul Aeroclubului României și component al Lotului Național de Planorism Distanță reprezentând România la diverse competiții în Europa.
  • SZD 54-2 Perkoz YR-4001 – Tudor Ionuț, 23 de ani, pilot planorism din anul 2015, proaspăt instructor de zbor și component al Lotului Național de Planorism Distanță împreună cu Simion Alin, 21 de ani, sportiv din 2014, recent a obținut calificarea de instructor de zbor și de altfel component al Lotului Național de Planorism Distanță. Cei doi cumulează 1500 de ore de zbor și vor reprezenta Aeroclubul României precum și țara noastră în următorul an la cele 2 competiții internaționale.
  • SZD 54-2 Perkoz YR-4002 – Chișu Sorin, 41 de ani, putem spune despre el că a fost sufletul acestui proiect. Sorin zboară din “clasa a 10-a” după cum chiar el a spus, este instructor de zbor și pilot sportiv. Acesta a zburat împreună cu Istrate Mihnea, zboară de la 15 ani și este instructor de zbor la 21 de ani, face parte din Lotul Național de Planorism Distanță. Acest echipaj cumulează peste 2000 de ore de zbor.

 

Cum a început?

“Condiția meteo din ziua de record am intuit-o cu toții cu o săptămână înainte și prognoza a rămas extrem de bună până în ziua respectivă când într-adevăr a devenit o certitudine, ceea ce ne-a dat încredere, iar zborul a decurs atât de natural încât nu ai fi zis că e primul zbor de asemenea anvergură pe care îl realizăm.” spune Sorin Chișu;

Cu o zi înainte am pregătit absolut tot ce era necesar, avioanele remorchere, planoarele să aibe buteliile de oxigen și bateriile 100% încarcate, îmbrăcămintea pentru zbor, precum și partea de documente necesare zborului.

“Planorul pregătit temeinic cu instalație de oxigen, butelie încărcată, stație radio, transponder și aparate de bord izolate termic, baterii de rezervă (am avut două baterii suplimentare pe planor).” – Sorin Chișu;

Știind că trebuie să decolăm la răsărit am luat decizia de a ține briefingul cu o seară înainte pentru a nu pierde foarte mult timp dimineața. La briefing am analizat în detaliu fiecare prognoză oră cu oră pentru a știi la ce să ne așteptăm. Piloții remorcheri au fost și ei prezenți la acest briefing deorece tot cu ajutorul prognozelor puteam să ne facem o idee aproximativă în legătură cu zonele turbulente pe care am dori să le evităm.

Cum s-a întâmplat?

                Ora 5:30, 13 noiembrie 2019 - Majoritatea deja ne-am trezit și ne pregăteam fiecare ultimele lucruri pe care le luam cu noi în zbor. Părea foarte ireal, chiar dacă prognozele erau foarte favorabile și aveam toate condițiile pentru a realiza un astfel de zbor exista o mirare în combinație cu multe emoții. Dar pe măsură ce timpul trecea și eram tot mai aproape de momentul decolării  realizam efectiv ce se întâmplă și anvergura acestei zile.

               Ora 6:30 – Soarele încă dormea dar noi ne continuam pregătirile. Avioanele remorchere erau dezlegate de la ancore și se pregăteau de pornire pentru a încălzi motoarele. Scoteam rând pe rând cele 3 planoare după care făceam o ultimă verificare înaintea zborului alături de personalul tehnic.

               Ora 6:45 – Încă era întuneric afară dar cu multă grijă am început să ducem planoarele pe start. Pe cer deja se puteau observa norii lenticulari fapt ce ne-a confirmat că vremea ține cu noi încă de pe acum. Contează foarte mult să ai un confort psihic înaintea unui zbor de genul. Ei bine, acei nori au contribuit foarte mult la acest lucru deoarece deveneam din ce în ce mai relaxați și mai pregătiți pentru următoarele ore.

“Lăsând la o parte toate pregătirile, studiul, planificarea de dinaintea zborului, munca în echipă a însemnat un confort psihic imens, faptul că am avut încă două perechi de aripi și patru suflete alături mi-a dat încredere și putere să merg înainte, iar la final bucuria a fost înzecit mai mare.” – Sorin Chișu;

               Ora 7:00 – Avioanele remorchere veneau și ele pe start gata să decoleze de îndată ce soarele răsărea.

               Ora 7:12 – Sorin și Mihnea au decolat primii, după care au decolat Ionuț cu Alin urmați de Alex. Cele 3 echipaje au decolat de la Aeroclubul Teritorial “Iosif Șilimon” Sânpetru, supranumit leagănul planorismului Românesc datorită istoriei foarte bogată a acestei locații.

“Pentru mine unul dintre cele mai plăcute momente a fost imediat după decolare, când era clar că a început aventura noastra, condiția meteo era promițătoare și foarte puține lucruri ar fi putut să ne mai stea în cale atunci.” – Ionuț Tudor;

“Cel mai frumos moment din timpul zborului a coincis pentru mine cu cel mai puțin plăcut moment. Știu, ciudat. Dar în timpul decolării, Soarele răsarea de după munți, iar remorcajul devenea un coșmar. Câteva lacrimi mi-au curs de fericire și stres, știind că am decolat în ceea ce urma a fi poate cea mai mare aventură”. – trările simțite de Mihnea Istrate în timpul remorcajului la răsărit;

               Ora 8:20 – Cele 3 planoare ajung la 6700 de metri altitudine în zona de urcare din Munții Bucegi după care își încep lungul drum de aproximativ 8 ore în zona Carpaților Meridionali.

               Ora 10:00 – Planoarele parcurg prima latură de peste 200 de kilometri a zborului ajungând în zona Hațeg. În acest moment își schimbă direcția de deplasare înapoi către Est urmând să ajungă în Munții Bucegi.

               Ora 11:31 – Ajunși în zona de urcare la 4500 de metri altitudine urcă până la 6500 de metri în mai puțin de 15 minute după care vor parcurge zona ascendentă paralelă cu Munții Făgăraș către Hațeg. Până acum au parcurs peste 400 de kilometri și se află în grafic din punct de vedere al orelor de zbor rămase până la apus.

               Ora 13:00 – Tocmai au parcurs și a treia latură a zborului întorcându-se către Est pentru a patra latură. Punctul de întoarcere a fost în zona Cugir. Condiția meteo se îmbunătățea pe măsură ce ne apropiam de bariera de 1000 de kilometri. Momentan zborul a adunat 600 de kilometri, încă 400 de kilometri și scriem istorie.

               Ora 13:46 – Vechiul record național stabilit cu exact 2 ani în urmă tocmai a fost depășit. Povestea continuă!

“Deoarece am mai realizat zboruri de peste 700km în România folosind doar curenți termici, nu am reușit niciodată să trecem de bariera de 750km. Dorința oricărui pilot planorist este aceea de a sparge prima bariera, aceasta fiind un zbor mai mare de 300km. Apoi  continuă cu zboruri de 500km, 750km, iar visul oricărui planorist este acela de a depăși bariera de 1000km.” – Alex Pop despre scopul acestui zbor;

               Ora 14:03 – Condiția meteo era semnificativ mai bună și eram pot spune 100% siguri că vom realiza ceea ce ne-am propus și am pregătit temeinic înainte însă cele 5 ore petrecute la temperaturi foarte joase își spuneau cuvântul. Dar, după cum am spus și mai sus, suntem o echipă astfel că ne ajutam între noi prin toate mijloacele. Cel mai important lucru era acela să nu lăsăm psihicul să fie afectat de efectele frigului. Totalizam 760 de kilometri și mai aveam nevoie de aproximativ 2 ore pentru a parcurge cei 240 de kilometri rămași și mai bine de 2 ore și jumătate până la apusul soarelui deci eram foarte bine poziționați. Urcăm până la 6500 de metri altitudine și ne continuăm zborul.

               Ora 14:59 – Am ajuns la ultimul punct de întoarcere, Lacul Oașa. Totalizăm 900 de kilometri, recordul este al nostru! Eram la 6700 de metri altitudine și am pornit către casă pentru a mai acumula încă 100 de km.

               Ora 15:33 – Încă o filă de istorie s-a adăugat Planorismului Românesc, am realizat cei 1000 de km propuși. Ne grăbim spre aterizare să ajungem într-un loc cât mai cald pentru a ne dezgheța extremitățile corpului.

“Cel mai plăcut moment al acestui zbor a fost însuși momentul depășirii barierei de 1000km, dar și peisajul de la altitudini mai mari de 7000m, împreună cu celalalte planoare care au făcut ca acest zbor sa fie memorabil.” – Alex Pop

“Cel mai plăcut moment a fost când am depășit bariera celor 1000 de km și a scos Mihnea steagul României.” – Sorin Chișu;

În jurul orei 15:50 am aterizat toți cu reușita în brațe purtând mândri tricolorul României. Abia după aterizare începeam să realizăm ceea ce tocmai s-a întâmplat.

Bucuria pe care am simțit-o fiecare nu poate să fie descrisă în cuvinte. Noi zburăm pentru că ne place să cunoaștem cât mai mult natura, să beneficiem de liniștea pe care doar acolo sus o poți întâlni precum și de libertatea cerului.

Există un proverb care te îndeamnă să întrebi un pilot cum a început să zboare și astfel vei asculta o poveste de “iubire”.

               “Mă consider un copil foarte norocos deoarece m-am născut și am locuit la colțul unui aerodrom de la Cluj al Aeroclubului României. Instructorii de acolo îmi povestesc cum mă cunosc încă de când eram copil mic de tot că toată ziua eram pe la planoare. Îl țin minte și acum pe comandantul Aeroclubului, Gelu Luca, care aproape de fiecare dată când mă vedea mă întreba ce fac, câți ani am și dacă mă voi înscrie la planorism când o să fac 16 ani. Bineînțeles că tot el mi-a făcut și primul zbor cu planorul înainte cu mult de a mă înscrie la Aeroclub. Am zburat desculț. A fost de neuitat.” – Alin Simion ne spune câteva cuvinte despre modul în care a început planorismul;

Oameni de lângă noi au fost foarte fericiți și au înțeles ce a însemnat acest zbor pentru planorismul Românesc.

“Sper și cred că am făcut o tradiție din zborul de distanță in undă orografică, iar pentru următoarele cantonamente îmi doresc să țină vremea cu noi și să apuce cât mai mulți piloți planoriști să zboare pentru a duce tradiția mai departe.

Pentru mine acest zbor a însemnat o bucurie și o mândrie imensă pentru că am reușit să punem România pe harta planorismul mondial și în ceea ce privește zborul la undă orografică, cu atât mai mult cu cât am reușit acest lucru împreună ca echipă.” – Sorin Chișu;

 Ce ne propunem anul următor?

“Mi-aș dori ca la următorul cantonament sa profităm și mai mult de acest fenomen și să efectuăm mai multe zboruri mai lungi de 1000km și poate chiar să depășim bariera de 1250km.” – Ionuț Tudor;

“Țelul următorului cantonament va fi realizarea primului zbor de 1000km cu un planor produs în România.” – Alex Pop;

“Am citit pe chipul colegilor mei că acesta este doar începutul unei tradiții și realizarea acestui zbor a fost doar un impuls și a oferit încredere pentru aventuri și mai mari!” – Mihnea Istrate;

Multe mulțumiri și felicitări întreg personalului implicat, cât și voluntarilor!   


DSC_0113.JPG

19 Noiembrie 2019

Cupa “Aurel Vlaicu” - ediția 2019

De Bogdan Hrusca | In Stiri

În perioada 15-17 noiembrie 2019, la Aeroclubul Teritorial “Aurel Vlaicu” București, s-a desfășurat Cupa “Aurel Vlaicu” - precizia aterizării cu pl...

1.jpg

19 Noiembrie 2019

CAMPIONATUL NAŢIONAL și CUPA ROMÂNIEI - PRECIZIA ATERIZĂRII - 2019

De Bogdan Hrusca | In Stiri

În perioada 19.10.2019-24.10.2019, Aeroclubul României a organizat competiția duală anuală compusă din Campionatul Național și Cupa României - prec...


Ultimele Articole

Toate Articolele

Linkuri Rapide

Categorii

Photostream

Newsletter

Inscrieti-va in newsletter pentru a primi constant ultimele noutati.